Arpa Posted May 27, 2009 Report Share Posted May 27, 2009 (edited) I have chosen to post this under the general topic of Culture since it goes beyond. See Toumanian here; http://hyeforum.com/index.php?showforum=6 --- Toumanian loves Toumanian A tender if somewhat tragic love story. http://culture.azg.am/?lang=AR&num=2009052303 A little known tender, if platonic, at times stormy and melodramatic love story. According to the below Hovannes calls Mariam her and refers to her as Marmar. A little known fact, I cannot find any reference to it that Hovannes died of unknown disease at the Spastouman hospital in Tiflis where she visited him and watched his funeral from her window. (Why don’t our biographers say anything about the social, family and personal lives of our idols?? It can shed light and their particular poetic styles and explain and their life philosophy.) AZG Daily Culture # 002, 23-05-2009 (http://culture.azg.am?lang=AR&num=2009052303) ԱՆԿԱՐԵԼԻ ՍէՐ-IMPOSSIBLE LOVE ՍՈՍԻ ԽԱՆԻԿՅԱՆ «Մարիամ Մարկովնան...նոր ծրագիրներ է կազմել, տե՛ր Աստված: Ես կարծում եմ այս ձմեռ նոր բաներ ենք տեսնելու: Նա կանի, ես հավատում եմ: Զարմանալի կին է: Ափսոս, որ նրան լավ չեն ճանաչում առհասարակ: Էհ, վերջումը կճանաչեն, միշտ վերջումը»: Ամենայն հայոց բանաստեղծի այս տողերը իր լավագույն բարեկամուհու՝ իշխանուհի Մարիամ Թումանյանի մասին է: Իսկ ո՞վ էր Մարիամ Թումանյանը: Գեղեցիկ, խելացի, անսահման բարի եւ շատ ինտելեկտուալ մի կին, ով շատ մեծ դեր է ունեցել հայ մշակութային կյանքի զարգացման մեջ: Լինելով հասարակական-մշակութային գործիչ եւ մեկենաս, նա նպաստել է բազմաթիվ գրքերի հրատարակությանը, կազմակերպել է բազմաթիվ բարեգործական միջոցառումներ, անգամ ներկայացումներ եւ դրանցից ստացված գումարը փոխանցել կարիքավորներին, գորգագործարան է բացել գաղթականների համար, իսկ նրա որբանոցի սաները իրեն մայրիկ են անվանել: Իսկապես հնարավոր չէ մեկ հոդվածում ներկայացնել բոլոր այն անձնվեր աշխատանքները, որ իշխանուհին կատարել է իր ազգի համար: Բոլոր այդ աշխատանքների կողքին կա եւս մեկ բան, որի մասին լռել չի կարելի: Դա Մարիամ Թումանյանի սերը, բարեկամությունն ու հոգատարությունն է Հովհաննես Թումանյանի նկատմամբ: Ամբողջ այն հոգեւոր ներդաշնակությունը, որ չի ստացել մեծ բանաստեղծն ընտանիքում, գտել է Մարիամ Թումանյանի բարեկամության մեջ: Վերջինս ոչ միայն հոգեւոր ընկեր էր, այլեւ անում էր ամեն ինչ, որպեսզի բանաստեղի նյութական վիճակը եւս թեթեւանա: Շարունակ տարբեր աշխատանքներ է գտնում նրա համար, եւ հենց նա է կազմում եւ հրատարակում Թումանյանի մի քանի ժողովածուները՝ չմոռանալով շարունակ նախատել բանաստեղծին անիմաստ քեֆեր կազմակերպելու, անճշտապահության, ծուլության եւ ամենից շատ փողերն անմիտ կերպով վատնելու համար: Ամեն ինչ կանոնավոր եւ միշտ ճշտապահ իշխանուհու համար դժվար էր ընկալել ազատություն սիրող բանաստեղի խենթ հոգին: Չնայած որ նրանք այնպես էին մտերմացել, որ հաճախ իրար հասկանում էին կես բառից: Իշխանուհին իր տանը հինգշաբթի օրերին կազմակերպում էր գրական երեկոներ, որոնց հինգ մշտական անդամների թվում էր նաեւ Հովհաննես Թումանյանը: Մարիամ Թումանյանը, կամ ինչպես քնքշորեն նրան անվանում էր Թումանյանը՝ Մարմարն, ամուսնացած էր ամբողջովին վրացականացված մի հայ իշխանի հետ: Սակայն երիտասարդ իշխանուհուն ոչ միայն հաջողվում է հայկականությանը վերադարձնել իր ամուսնուն, այլ նաեւ փոխում է ընտանիքում տիրող վիճակը, եւ կնոջն անչափ գնահատող ամուսինը երբեք չի խանգարում, որ կայանան այդ երեկոները: Երեկոներ, որոնք շատ կարեւոր են դառնում հայ գրականության զարգացման համար: Առհասարակ այդ ուժեղ, բայց միեւնույն ժամանակ հուզական կինը, մեծ ներդրում է ունեցել հայ գրականության զարգացման գործում: Եվ պատահական չէ, որ այդքան հայերնասեր, գեղեցիկ ու խելացի կնոջը սիրահարվում է հայոց մեծ բանաստեղծ Թումանյանը: Եվ մի գարնանային երեկո, երկար տարիներ լռելուց հետո վերջապես խոստովանում է այդ մասին իր Մարմարին: Իշխանուհին ոչինչ չի պատասխանում, քանի որ երկուսն էլ հասկանում էին, որ իրենք ամուսնացած են, եւ իրենց սերն անհնար է: եվ չնայած, որ Մարիամ Թումանյանն իր հուշերում գրում է, որ ինքը սիրահարված չի եղել Թումանյանին, ճիշտ հակառակն է ապացուցվում, երբ կարդում ես նրա՝ Թումանյանին գրած նամակները: Ահա թե ինչ է գրում իշխանուհին բանաստեղծին, ով ի դեպ մեկնել էր Աբասթուման բուժվելու հենց իշխանուհու շնորհիվ. «Իմ փափագս է, որ ձեզ այնպես պաշտպանեմ, որ ոչ մի մարդ չդիպչի ձեր զգայուն սրտին, որ ձեր հոգին հանգիստ լինի, որ ձեր առողջությունը վերականգնվի: Հավատացե՛ք, որ այս տողերը գրելիս ես լալիս եմ, որ իմ բոլոր ճիգերն իզուր են եւ ես չեմ կարող տալ ձեզ հանգստություն, չեմ կարող պաշտպանել ձեր սիրտը կոպիտ ձեռքերից: Ձեր ամեն մի վիշտը արձագանք է գտնում սրտիս մեջ»: Կարծում ենք, պարզապես Մարիամ Թումանյանն այնքան վեհ ու բարոյական կին էր եւ այնպես էր նվիրված իր ամուսնուն եւ ընտանիքին, որ ամաչել է իր սերը խոստովանել անգամ ինքն իրեն: Չնայած, ինչպես գրում է իր հուշերում, երբեք չի վայելել ամուսնական քաղցրություն: Ի դեպ, իշխանուհին այդպես էլ չի ներում Թումանյանին Աբասթումանում գրված եւ իրենց նվիրված բոլոր բանաստեղծությունները ոչնչացնելու համար: Կարելի է միայն երեւակայել, թե այդ ամենից ինչպես էր տանջվում ինքը՝ բանաստեղծը: Նրա խոսքերով՝ Մարմարի համեմատությամբ բոլոր կանայք ոչինչ էին: Խոստովանությունից հետո Թումանյանը երկար տառապում է, եւ նրանք մի քանի ամիս չեն հանդիպում: Եվ երբ վերջապես իր մեջ մի կերպ հաղթահարում է այդ ամենը, նրանք նորից հանդիպում են, նայում են իրար, եւ պարզ է դառնում, որ իրենց մեծ սիրուն վիճակված է միայն «քնքուշ բարեկամություն»: Եվ այդպես էլ լինում է. նրանց բարեկամությունը վեհ արարքների, ազնիվ զգացմունքների մի ամբողջ պատմություն է: Սակայն չգիտես ինչ է պատահում, եւ տարիներ հետո նրանց հարաբերությունների մեջ ինչ-որ սառնություն է առաջանում: Ըստ իշխանուհու, Թումանյանն արդեն հայտնի գրող էր եւ այլեւս իր կարիքը չուներ: Սակայն կարծում ենք՝ Թումանյանի համար գուցե դժվար է եղել հանդիպել մի կնոջ, ում ինքը սիրում է եւ գիտեր, որ իր սերն անհնարին է: Նրանց մտերմությունն ավելի է սառչում Դիլիջանում կատարված մի միջադեպից հետո: Ինչպես գրում է Մարիամ Թումանյանն իր հուշերում, 1921-ին նա Դիլիջանում էր: Եվ փակ ճանապարհների պատճառով չի կարողանում վերադառնալ Թիֆլիս, իր ընտանիքի մոտ: Հանկարծ լսում է, որ Թումանյանը մեկ օրով Դիլիջանում է եւ շուտով մեկնելու է Թիֆլիս հատուկ իրեն սպասող գնացքով: Իշխանուհին ուրախանում է, սակայն շատ է զարմանում, որ Թումանյանն իրեն չի այցելում: Նրանք հանդիպում են փողոցում, եւ երբ իշխանուհին խնդրում է իրեն էլ վերցնել՝ ասելով որ դա կտեւի ընդամենը 20 րոպե, Թումանյանը մերժում է նրան, թե՝ շտապում է: Հավանաբար Թումանյանը մերժելու լուրջ պատճառ է ունենում: Սակայն անասելի դժվարություններով վերջապես Թիֆլիս հասած իշխանուհին այդպես էլ չի կարողանում ներել նրան: Երբ Հովհաննես Թումանյանը լուրջ հիվանդանում է, Մարիամն այցելում է նրան, նրանք երկար զրուցում են, բայց արդեն շատ օտարացած: Իշխանուհին դառնությամբ գրում է. «Փոխեցին իմ Թումանյանին»: Երբ նա իմանում է Թումանյանի մահվան բոթը, շատ է տանջվում, իր խոսքերով «երկար արտասուք է թափում»: Նա մասնակցում է միայն Թումանյանի հոգեհանգստին, սպասում է, որ բոլորը դուրս գան սրահից, հետո երկար նայում է դագաղում լուռ պառկած բանաստեղծին եւ արտասվում: Թաղմանը չի գնում: Սակայն չգիտես ինչու, թաղման թափորը փոխում է ճանապարահը եւ անցնում իր տան փողոցով: Եվ պատուհանի մոտ կանգնած Մարիամը տեսնում է այդ ծանր տեսարանը եւ նրան թվում է, որ Թումանյանը հանդիմանում է իրեն: Իշխանուհի Թումանյանը Հովհաննես Թումանյանի ամենամեծ, բարի եւ մաքուր սերն էր, որին երբեք վիճակված չէր դառնալ իրական. նրանք դա գիտեին: Եվ այդ գիտակցության դառնությամբ, ապրեցին իրենց ողջ կյանքը: Տարիներ հետո էլ, երբ կարդում ես նրանց հուշերն ու նամակները, զգում ես այն մեծ ողբերգությունն ու լուսավոր սերը, որ ապրել են Մարմարն ու Հովհաննեսը: Թափառելով Բորժոմ-պարկում, Հիշում է ձեզ եւ ուղարկում Շատ բարեւներ ու սեր անկեղծ Ձեր բարեկամ մի բանաստեղծ: ==== We don’t know Mariam’s birth surname except that her father’s name was Marcos/Մարկոս** Edit. ** I lied. Below it says her birth surname was Dulukhanian Click here to see it in the original Armenian and her portrait http://www.hayernaysor.am/newpost.php?bann...23&LangID=1 Mariam Tumanian: the Benefactor Princess who, as Hovhannes Tumanian said regretfully, is not known well Several women in Armenian societal life of the 19-20th centuries were engaged in national and public activities. The Princess Mariam Tumanian (1870–1945) stands out among them for the wide range of her activities. Mariam Tumanian, with Artsakh roots, was born in Tiflis to the family of Markos Dolukhanian, a public figure and Chair of the Armenian Benevolent Society of Tiflis in 1899–1904. In early youth she married Georgi Tumanov (Tumanian), a Georgian prince of Armenian extraction, publicist, theatre and public figure, and had six children. Becoming a princess did not lead Mariam, an energetic, restless and hard working person, to a blithe life. Due to her rare talent for public life, Princess Tumanian became one of those unique individuals, who, in the words of Hovhannes Tumanian, create a cause and “give shape and form and motion to public life” and due to whom “life becomes vivacious, lively and beautiful.” Whatever event took place in the public life of the Armenians of Tiflis, the princess was among the initiators and organizers. Her activities of three decades covered almost all the spheres of societal and cultural life. During the 1895–1896 massacres of Armenians by Sultan Hamid, Mariam Tumanian founded a rug weaving factory for the Armenian refugees with her own resources. Through her efforts the Armenian Drama Society of Tiflis was established in 1902, and the meeting place of Tiflis was reopened where Armenian performances were staged and balls of various styles (Chinese, Decadent and Armenian) were organized. The annual net income from these functions constituted 1,000-1,500 rubles. Additionally, Mariam Tumanian was a Board member of the Publishers Union and the publishing societies of the “Ethnographic Magazine”, and founder and chair of Armenian Women’s Benevolent Society. An important part of her charitable activities were the undertakings related to the rising generation. In 1895 she published children’s trilingual arithmetical and literacy lottos, an Armenian “Illustrated Alphabet” on wooden cubes, the series of colour books of the “Children’s Library”, and organized a soup kitchen for children. Furthermore, the energetic princess established a children’s club in Dilijan in 1913-1915, a summer school for slow learners, etc. Mariam Tumanian also immortalized her name in the history of Armenian literature as an organizer of literary life and a Maecenas. The literary ‘Thursdays” organized by her were very useful for Armenian literature when fans of Armenian literature gathered in the salon of the Tumanovs around a cup of tea and listened to and discussed the new works of their writer friends. In 1908 she founded the publishers “Princess M. Tumanian & Co.” and published several books by Armenian authors at her own expense, high quality editions unparalleled in Eastern Armenian printing. However, her greatest service to Armenian literature was extending a hand to Hovhannes Tumanian before he was able to make a living by his own literature. Mariam Tumanian’s care extended to others than Armenians as well. The purpose of her life was to help people and cherish all the needy, regardless of their nationality. This great humanist responded most willingly to almost all societal causes; her creative brain worked to establish and develop undertakings promoting the wellbeing of all, be these an orphanage, a hospital, a children’s colonies, various workshops or a teahouse... On Mariam Tumanian’s initiative, the Society Fighting against tuberculosis, organized “White Flower” days in Tiflis in spring for several years, after the example of European countries, during which girls sold paper daisies in the streets, with the proceeds being allocated for the construction of a health resort. In addition to all of these, the busy princess, mother of many children, found time for amateur activities. As an actress she participated in amateur performances, a choir, and appeared with public presentations on societal and cultural issues, and published various articles and translations in the Armenian and Russian press. During the years of Soviet rule Mariam Tumanianwas deprived of her own home and was no longer a princess. However, this lady who had never given in to difficulties tried to cope with the new conditions. In 1922-25 she worked in the Tiflis branch office of the Armenian Relief Committee which provided farm tools, clothes and industrial goods for Armenia. Meanwhile, she managed a women’s workshop and in 1928 organized a textile factory for disabled persons. During the Stalinist years of the cult of the individual Mariam Tumanian had to go through a severe trial: her two sons and brothers were arrested and exiled and never returned. In Soviet Armenia her name remained almost obscure. The communists could not give credit to the princess. Back in 1902 Hovhannes Tumanian wrote: “Maria Markovna ... has made new plans. She is an amazing lady. What a shame that people do not know her. Eh, they will, in the end – always in the end...” Her recognition started in 2003 when Yerevan Museum of Literature and Arts Publishers published “My Brief Biography and My Memoirs” by Mariam Tumanian, an extremely interesting book of memories. Princess Tumanian’s other memoirs deserving attention still remain unpublished. ARTSVI BAKHCHINYAN Edited May 28, 2009 by Arpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.